26 september 2011

Tenta-tips!

Nu har jag renskrivit alla mina anteckningar och anpassat dem efter mig ännu bättre. Har även börjat spela in olika stycken i boken som jag tänkte lyssna lite extra på när jag är ute och går, tror det kan funka ganska bra, kombinera frisk luft med plugg. Hittade även en grym app där jag lätt bara kan pausa och prata in nåt extra om jag kommer på nåt specifikt efter en mening eller inte fattar nånting och vill kolla upp det närmre när jag kommer hem. Toppen! Sökte ivrigt efter tentatips på nätet men där va inte allt för mycket så jag tänkte lägga upp en lista här nu, så får vi se om några veckor ifall den fungerade eller ej:

  • Plugga gärna hemifrån, miljöombyte är bra.
  • Väljer du ändå att plugga hemma så ha det rent runt omkring dig så du inte börjar tänka på att du egentligen måste städa också.
  • Sitt gärna vid ett skrivbord. Sitter/halvligger du t.ex i sängen så ställer sig kroppen mentalt in på att du ska sova och då lär du dig mycket mindre.
  • Gå gärna upp tidigt och plugga, hjärnan fungerar t.ex bättre vid 10 än vid 14.
  • Ofta lämnar man arbetet på jobbet och går hem och kopplar av, gör likadant här. Dela upp dina pluggdagar som ett helt vanligt jobb med rast, lunch etc. Börja vid åtta och sluta vid 16-17 så kan du slappna av helt och hållet där efter.
  • Göm dator och telefon, det händer ofta att man slinker in på facebook el. liknande.
  • Har du ingen lust till att plugga så kan du istället lägga ner lite tid på att spela in från en föreläsning med din telefon el. liknande eller läsa från dina egna anteckningar och sedan gå ut på en lång promenad och lyssna på det, eller sitt vid ett skrivbord och skriv ner små korta ord av det du just hört.
  • Alla vet att när du ska måla om ett rum så är förarbetet viktigast för ett bra resultat, samma gäller här. Låt det ta tid att renskriva, söka info i böcker och göra till ditt eget etc. så att du i slutändan bara kan läsa igenom det och känna att "det här kan jag ju!".
  • Unna dig när du är klar! Det kan vara en behandling, det kan vara en god middag, en grej du velat ha länge eller bara att få sitta vid datorn och blogga!
Och tillsist, det kommer gå skitbra!
Och om inte.. Nej då har du fem chanser till att få göra tentan.

LYCKA TILL!

Inga kommentarer: