17 juli 2011

Igår var jag ju hemma hos mammi och tittade igenom mina barnböcker och hittade en massa underbart där nere, gamla dagböcker från när jag precis lärt mig skriva och "vänner-böcker" där blandannat mina favoriter farmor och farfar hade fyllt i. Blev alldeles varm i hjärtat när jag såg allt farfar hade skrivit och hur han avslutade med "Övrigt: Jag är kär i farmor." Underbart!

Det är sjukt vad mycket minnen man har sen man var liten, bara jag såg framsidan av en bok så kunde jag se alla små detaljer som var inne i en bok utan att ens öppna den, jag var tvungen att ta med några favoriter hem redan då även om jag gärna hade tagit med mig ett tiotal till, här är de jag tog med: "Min stora sagoskatt" -vilket är en bok med alla de klassiska sagorna så som Hans och Greta, Guldlock, Rödluvan, Askungen m.m och fantastiska teckningar, syns att jag gillade den redan som liten då jag har målat varenda öga..  "Jan och Julia är sjuka" - tyckte den var passande då både jag och M har varit/är sjuka, även i denna är de underbara bilder, "Krakel spektakel köper en klubba" - denna finns fortfarande och köpa så googla på den, massa fina bilder i denna också och självklart gillade man den som barn, den innehåller ju massa godis!! 

Sen kommer tre böcker av samma författare, Lena Anderson och alla är oslagbara på sitt sätt, de första två är "Linneas årsbok" och "Maja tittar på naturen", båda två har mest text i sig men även små, fina bilder som har gnagt sig fast i minnet på mig, bl.a hur man binder en maskroskrans och hur man gör en liten miniträdgård på en bricka. Och slutligen min absoluta favoritbok: "Majas alfabet". Denna om någon är sååå underbart tecknad att jag smått dör för varje sida jag vänder.. Å H !





Inga kommentarer: