05 maj 2010

Är nyss hemkommen från skolan, sitter och letar recept till ett fackprov vi ska ha innehållande en trerättersmeny. Vi fick ett x antal råvaror som vi ska hålla oss till och en huvudråvara till varje rätt som måste användas. Som förrätt fick jag laxfilé, kalvrygg till huvudrätt och rabarber till dessert. Kalvryggen är de svåraste tycker jag, inget jag är direkt bekant med men vet att jag vill använda så mycket råvaror som möjligt så tror de blir en köttbit i mitten med örtolja runt om och á pair servera någon slags potatis med svartrot. Men till förrätt blir det iallafall sesamlax på spett på en bädd av spenat och en tillhörande dipp. Till desserten blir det rabarberglass med marinerade jordgubbar och knäckflarn iallafall, tror det kommer bli riktigt bra! Är tre veckor kvar så hinner öva lite på upplägget etc. samt tidspressen. Ska bli superroligt! Nu ska jag plugga vidare sen kommer Pitt hit, vi ska nog baka lite. Bye suckers!

1 kommentar:

maria sis sa...

LÅter som en gooood meny! Öva gärna på mig. ;) Hihi! Puss