11 december 2011

Julbestyr

Min bitterhet har försvunnit för stunden vilket känns väldigt skönt, det finns så mycket annat positivt att lägga energin på. En sak är att det är Julafton om mindre än två veckor! Dagarna mellan Lucia och jul är som allra mysigast och jag vill egentligen att tiden ska lugna sig lite och att det ska va mörkt mest hela tiden så man kan ha alla ljusen och julgranen tänd dygnet runt. Kanske får flytta till det allra nordligast vi har i vårt avlånga land, där är det ju mörkt jämt nu. Jag är bra sugen faktiskt, åtminstone över vintrarna, och om jag får ta med mig familjen såklart.
Påtal om julgran. Allt mitt julpyntade kom i förtid i år som jag nämnt här, vill hinna njuta av det. Varför ska då granen få vänta? Jag är den personen som aldrig någonsin skulle skaffa en plastgran, jag förstår dem som gör det.. Men nej, inte jag. Så när det började mörkna vid 16-tiden så gick jag och mannen bara 100 meter bort för att kolla på en gran och den första vi såg var alldeles perfekt, precis en sådan jag vill ha! (Mikael är inte lika insatt...) Tittade inte ens på någon annan, det blev köp direkt och säljaren sågade till den så att den skulle va redo för att ställas in direkt. Så ja, nu står den här.. Tanken var ju att vänta med pyntet tills imorgon men så fort den kom på plats så var jag ostoppbar. Mikael satte upp stjärnan medan jag gjorde resten, nu är det bara glittret som fattas då jag använt mitt till annat, men köper nytt imorgon! Så ja, nu sitter jag här och tittar på skönheten.. Åh vad jag älskar julen! Blir så mycket lugnare vid den här årstiden, nu fattas bara snön.

Innan vi köpte granen så bestämde jag mig för och göra julgodis. Att köpa julklappar till både min och Mikaels mor- och farföräldrar blandannat är svårt, jättesvårt. Då är något ätbart alltid bra! Så jag har gjort brända mandlar för första gången i mitt liv, tycker dock det blev lite för sockrigt. Försökte mig också på att göra smörkola med pepparkakskryddor men jag brände allting för andra året i rad, får sänka värmen och prova imorgon igen. Gjorde även Leilas kända Rocky road som blev mycket populära förra året med choklad, jordnötter, dumle, marshmallows och pistagenötter - snuskigt gott men de blir väldigt hårda när de har stelnat vilket inte är så bra för tänderna så provade på en annan variant utöver: Rocky road fudge! Innehåller jordnötter och marshmallows + kondenserad mjölk för att den ska bli lika mjuk som en dumlekola ungefär, och choklad då såklart (hallå lixom?!) SANSLÖST GOTT! Vill ni smaka får ni ta er hit! Jag ska duka upp en av varje sort nu tillsammans med mina saffransbullar med vanilj, lite kvällsfika måste man få efter allt slit. Det och kvällens Beck-film  -  kan knappast bli bättre! Imorgon är det jobb igen, känner mig som en tomtenisse, slår in julklappar till hela Norden. Godkväll!


Inga kommentarer: